Jaderná elektrárna Dukovany
-
4
bloky
-
Česká republika
stát
-
2018
rok ukončení
-
SandRA
platforma
Projekt obnovy systému kontroly řízení JE Dukovany
Zkušenosti v oboru automatizačních prostředků jsme plně využili také při řešení projektu „Obnova SKŘ JE Dukovany“, který byl zahájen v roce 2000. Generálním dodavatelem zde byla společnost Škoda JS. ZAT spolu s firmami Framatome (Francie) a I&C Energo (ČR) patřily k nejvýznamnějším subdodavatelům první etapy Obnovy. Projekt řešil náhradu stávajících řídicích a bezpečnostních systémů (modul M1) a informačních systémů (modul M2) pro všechny čtyři bloky. Původní ruské systémy, které byly implementovány v roce 1985, byly již morálně zastaralé a jejich údržba byla obtížná v důsledku nedostupnosti náhradních dílů.
Od roku 2008 do roku 2015 probíhala druhá etapa Obnovy, kde jsme opět jako subdodavatel Škody JS realizovali systémy pro řízení technologie sekundární a primární části, řízení vlastní spotřeby, turbosoustrojí a dodávku diagnostického informačního systému.
Cílem Obnovy v obou etapách bylo vytvoření podmínek pro provoz elektrárny nejméně do roku 2025. Projekt obsahoval zkvalitnění informačního prostředí operátorů, snížení objemu údržby zařízení, zlepšení přenosu informací pro řídící pracovníky jaderné elektrárny, zlepšení komunikace mezi operátory a vedoucím reaktorového bloku a samozřejmě zvýšení kvality a spolehlivosti zařízení.
Rozsah našich dodávek v rámci projektu Obnova SKŘ
Pro modul M1 byly dodávány systémy RRCS (systém ovládání havarijních a regulačních kazet HRK) a SGPS (ochranný systém parogenerátorů). Zatímco v případě RRCS jde o systém plně vyvinutý a vyrobený společností ZAT, na systému SGPS se významně podílela i firma I&C Energo.
Pro modul M2 byly dodány systémy PCS a IN-CORE. V případě PCS jde o technologický počítačový informační systém, který nemá bezprostřední souvislost s jadernou bezpečností a slouží především pro podporu rozhodování operátora.
Pro modul M3, M4 a M5 byly dodány systémy ŘSBB – systém pro blokovou dozornu, ŘSBN – systém pro nouzovou dozornu, ŘSBP – systém pro řízení primárního okruhu, ŘSBS – systém pro řízení sekundárního okruhu a ŘSBT – systém pro řízení turbosoustrojí (ochrany a řízení).
Vyjádření zákazníka
„Vážení páni dodavatelé, realizace projektu Obnova M1 a M2 na našem třetím bloku se vám povedla, takže – hoši, děkujem!“
Zdeněk Linhart, Jaroslav Vlček, František Prokop, Josef Rosol
ČEZ a.s.