
Správa železnic testuje inovativní technologii řízení osvětlení nástupišť od ZAT
Česká republika patří v oblasti chytrých řešení nasazovaných na železniční infrastruktuře mezi vyspělé evropské státy. Zajímavou novinkou v této oblasti je například osvětlení nástupišť a nádraží v železničních stanicích a zastávkách v přesně daném časovém intervalu před příjezdem vlaku. Tu aktuálně Správa železnic testuje v pilotním projektu na nádražích Horažďovice předměstí a Pačejov. „Osvětlení nádraží se automaticky sepne před příjezdem vlaku, takže se nemůže stát, že by cestující čekali na neosvětleném nástupišti. Po odjezdu vlaku se osvětlení s časovým zpožděním automaticky vypne,“ říká Milan Hucl, ředitel divize Smart systémy ZAT. Naše firma inteligentní systém řízení vyvinula a nasadila.
V současné době se osvětlení na nádražích a nástupištích ovládá ručně, dle časových intervalů nebo soumrakového čidla. Ve specifických případech tak mohlo dojít k situacím, že se na nádražích svítilo zbytečně nebo vůbec.
„Zatím jsme s novou technologií spokojeni. Pokud se pilotní projekt osvědčí, skýtá velký potenciál pro instalaci na dalších železničních stanicích po celé České republice. Jde o ekonomické a finančně nenáročné řešení, které přispívá ke zvýšení bezpečnosti a komfortu cestujících a zároveň optimalizuje spotřebu elektrické energie,“ konstatuje Radek Makovec, ředitel Oblastního ředitelství Správy železnic v Plzni, v jehož obvodu se nová technologie testuje.
Společnost ZAT dodává systémy řízení pro českou železnici dlouhodobě. Aktuální novinka spočívá v nasazení a propojení informačního systému operativního řízení (ISOŘ) se systémem DDTS (dálková diagnostika technologických systémů), který Správa železnic dlouhodobě používá. „ISOŘ zasílá do DDTS informace o přesné poloze vlaku, na jejichž základě se řídí osvětlení nástupišť a nádraží v železničních stanicích a zastávkách,“ upřesňuje Milan Hucl.
ZAT poskytuje komplexní dodávky řízení a diagnostiky dopravní infrastruktury v železniční, silniční a městské dopravě. V současné době řídicí systémy firmy zajišťují spolehlivý a bezpečný provoz poloviny železničních elektrodispečinků v České republice.